Riskbeteende och triggers


”Ska du ha dig en stänkare?” är en mening som de allra flesta idag känner igen och direkt ser man framför sig en man i stödkrage på en balkong från Sveriges mest kända filmserie. Livet är fyllt av triggers som den i Beck-filmerna och vi kämpar dagligen mot begäret trots att vi hela tiden matas med reklam för alkohol, ser alkohol på TV och på bioduken. Att gå på restaurang blir en pina då man vet att många beställer in både öl, vin och något till kaffet och då krävs det inte mycket för att man ska trilla dit igen och plötsligt sitta där med den där flaskan man aldrig mer ville se.

Du kan inte stänga ute all reklam eller alla som dricker alkohol, men du kan välja att inte ta en droppe! Det du däremot kan göra är att lära dig att känna igen dina egna riskbeteenden och också vara vaksam på vad som triggar just dig. Ändra några små saker, byt hobby, lär känna nya vänner och våga be om hjälp när suget är som värst!

Byt inte ut ett beroende mot ett annat!

Att alkoholism är skadligt för både dig och din omgivning råder det ingen som helst tvekan om och det finns forskning som visar att alkohol också kan vara en inkörsport till droger. Att byta ut sitt beroende är viktigt, men då ska man byta ut det mot något som ger dig positiva känslor och får dig att må bra. Du kan välja att testa spelautomater på nätet istället för att gå till en pub, eller så börjar du med en fysisk aktivitet istället. Discgolf, promenader, simning och joggning är saker som inte är särskilt kostsamma och går att utföra antingen ensam eller i grupp.

Om du vill spela online så tänk då på att du har koll på dina riskbeteenden, du vill ju inte byta ut ditt alkoholberoende mot ett spelberoende. Du kan på de bästa casinosidorna, som Kaboo Casino till exempel, ställa in spelgränser som gör att du till fullo kan njuta av underhållningen och veta att det finns ett stopp. Med en insättningsgräns eller förlustgräns rätt inställd så blir spelupplevelsen något roligt att se fram emot istället för något som kan bli en trigger för att börja dricka igen.

Tips för att bryta ett mönster

Alla är vi offer för omständigheterna, för vissa kan det vara att man alltid dricker en öl när man grillar. För andra kan det vara att alla på kontoret samlas för After Work varje vecka och för ytterligare någon annan kan det vara att man vill stänga av specifika känslor och då är det svårt att låta bli alkoholen.

  • Be någon annan grilla! Du kan ju sköta om salladen eller fixa med efterrätten!
  • Börja med en aktivitet som krockar med After Work, så du inte kan följa med.
  • Våga möta dina känslor, det blir lättare varje gång. Ring din sponsor eller någon annan som kan hjälpa dig att ändra fokus på tankarna!

Lämna en kommentar

Lär dig mer

Böcker om alkoholism - www.Bokus.se!

Ge en kärleksfull present
i form av kramgó nalle
Tänkvärt
Att leva som nykter alkoholist ger möjligheter till nya erfarenheter!

Likt ett spelberoende gäller det att inse att återkomsten till ett vanligt liv är ett långsiktigt arbete.